Una trentena d’usuaris de L’espai s’endinsen en el valor de la transhumància

Una trentena d’usuaris de L’espai s’endinsen en el valor de la transhumància

Una trentena de persones usuàries de L’espai de la Fundació Crèdit Andorrà han pogut conèixer aquest dijous a la tarda el valor que té la transhumància des del vessant del patrimoni cultural immaterial. Ho han fet de la mà de la tècnica del departament de Patrimoni Cultural Eva Arasa que ha incidit que es tracta d’una “pràctica que va ser molt important durant part de la nostra història” i que forma part de “la nostra manera de ser, del que ha configurat Andorra” i, per tant, explica “d’on venim i on som”. De fet, considera que si la Unesco a finals d’aquest any aprova l’ampliació de la inscripció d’aquesta pràctica com a patrimoni immaterial, una candidatura en la qual Andorra pren part amb altres països, això també suposarà “un suport al sector que encara es dedica a la ramaderia”.

Arasa ha començat la seva xerrada incidint en explicar què és el patrimoni immaterial, ja que de vegades, “no és tan conegut”. La transhumància, ha detallat l’experta, ha deixat una petjada i això fa que hi hagi “paisatges de muntanya associats al pastoralisme i al moviment de ramats”. Aquesta pràctica de moure els ramats en funció de les estacions de l’any es fa a molts països i de fet ja ha estat reconeguda per la Unesco, però ara es busca ampliar la llista d’estats en la que és una pràctica important.

L’experta ha explicat que hi ha dos tipus de transhumància, una d’horitzontal, que és la que fa “quilòmetres cap a la plana”, i la vertical, que és el fet que l’estiu es pugin els ramats a la muntanya i que a l’hivern es retornin a la vall, una pràctica que a Andorra encara es manté viva i que porta associada fins i tot festes per celebrar el canvi de pastures. Pel que fa a l’horitzontal “s’ha reduït moltíssim” però encara hi ha algun ramat que es desplaça cap a França i algun de la Cerdanya que arriba a Andorra. Si la Unesco avala finalment l’ampliació del reconeixement, la tècnica creu que es “posarà en valor aquesta pràctica”.

La xerrada s’ha emmarcat en la temporada d’iniciatives adreçades a les persones més grans de seixanta anys que es duen a terme a L’espai, el centre social d’activitats i formació de la Fundació Crèdit Andorrà.