Cent cinquanta músics pugen a l’escenari pel Concert de Meritxell

L’Auditori Nacional d’Andorra, a Ordino, ha estat l’escenari aquest diumenge d’una de les actuacions més inclusives i participatives organitzades per la Fundació ONCA. Sota el lema ‘Paisatges sonors – Passió per la participació’, fins a 150 músics de l’ONCA, la Jonca i de les diferents escoles de música del país, han presentat una sèrie de peces basades en el “paisatge sonor”, un concepte que, tal com ha explicat el director artístic de la Fundació ONCA, Albert Gumí, fa referència a “allò que sentim que ens envolta quan tanquem els ulls”. La resposta del públic ha estat tot un èxit, ja que fa dies es van esgotar les entrades i s’ha registrat un ple absolut.

Així doncs, la idea principal de la segona part de l’actuació, en la qual també hi han pres part usuaris amb diversitat funcional de la Fundació Privada Nostra Senyora de Meritxell, ha estat descobrir totes les sonoritats que ofereix el paisatge mitjançant l’oïda. “A partir d’aquí hem creat uns paisatges sonors fets pels membres de Xeridell i amb una orquestra plena d’escoles de música del país, juntament amb la Jonca i l’ONCA” que han portat al públic “a un lloc molt concret de la música” al llarg de cada peça interpretada.

Gumí ha manifestat que treballar amb tants músics sobre l’escenari ha estat tot un repte, ja que hi ha persones “amb edat molt diverses i capacitats molt diverses”. Tot i això, ha assegurat que el treball previ “ha sigut un procés apassionant” que aquest diumenge ha desembocat “en un concert que creiem que té molta emoció al darrere.

Aquesta segona part del concert més participativa també ha comptat amb prop d’una cinquantena de membres del col·legi Sant Ermengol, que han presentat la seva participació en el projecte de l’Institut de Música d’Andorra la Vella ‘ComSona!’. Precisament, la cap d’estudis de l’Institut de Música, Sílvia Garcia, ha dit que la iniciativa ha sorgit aquest any i que per a aquest Concert de Santa Cecília s’ha optat per pujar damunt de l’escenari els alumnes del Sant Ermengol, “què són una orquestra de corda comunitària” on han participat els escolars de tercer tocant tots els instruments de la família de corda (violí, viola, violoncel i contrabaix).

“La intenció general del dia d’avui és que visquin en primera persona i amb el seu grup una experiència musical molt gran perquè hi ha molts músics sobre l’escenari i això creiem que és molt motivador i enriquidor per a ells”, ha apuntat. En aquest sentit, ha destacat també el vessant social, ja que “és molt important treballar amb cohesió” i, de fet, “principis com aquest són els que anem transmetent al llarg del curs”. La idea, a més, és donar continuïtat al projecte, ja que és previst tornar a interpretar les cançons que s’ofereixen aquest diumenge dins del centre escolar i també organitzar algun altre concert al llarg del curs.

El Concert de Santa Cecília ha començat amb una primera part de la mà dels músics de l’ONCA i de la Jonca on s’han interpretat peces d’entre el segle XIX i el XX amb el paisatge com a nexe comú, “ja sigui perquè parlen d’algun lloc concret o perquè fan referència a alguna regió”, ha detallat Gumí. En concret, el programa ha comptat amb un total de deu peces entre les quals es troba l’Intermezzo de l’Arlesienne de G. Bizet o l’Escena de Matra de Z. Kodaly, com també una ‘suite’ per a l’orquestra participativa creada per Gumí amb moviments com la ‘Fesa a la plaça’ o ‘El jardí de l’emperador’.